Een etiket – kun jij het ontcijferen?

Regelmatig spreek ik schoonheidsspecialisten die op zoek zijn naar een mooi nieuw natuurlijk verzorgingsmerk. Bijvoorbeeld omdat hun klanten steeds vaker vragen om natuurlijke producten in plaats van producten met allerlei synthetische toevoegingen. We sturen dan proefjes op en geven informatie over onze productlijn.

Keuze voor natuurlijk of synthetisch

Wat mij in die gesprekken regelmatig opvalt is dat sommige schoonheidsspecialisten het ‘niet zo nauw nemen’ als het gaat om de keuze welk type verzorgingsproduct ze in hun salon willen gebruiken. Het gaat er vooral om dat het product lekker uitsmeert en ook vinden ze dat een crème een bepaalde (lees: sterke) geurbeleving moet hebben. Een gezichtscrème die je na 10 tot 15 seconden niet meer ruikt (zoals die van ons) wordt bij voorbaat al afgekeurd. ‘De klant wil een geurbeleving waar je nog lang van kunt nagenieten’ is het argument dat ik dan vaak hoor.
Zelf denk ik dan, en zeg het soms ook, het is maar hoe je jouw klant opvoedt. Als je erbij vertelt dat je een hele fijne 100% natuurlijk crème gaat opsmeren, die een hele goede werkzaamheid heeft, dan lijkt het mij juist fijn om te genieten van een zachte geur, afkomstig van de ingrediënten in de crème zelf of een geur van een natuurlijk parfum. Een natuurlijke geur blijft misschien niet zo heel lang op je huid maar voldoende om ook een fijne geurbeleving te ervaren.
Maar ja, dat zeg ik, als eigenaresse van Feeling Goods, een 100% natuurlijk verzorgingsmerk met producten die hele zachte geuren hebben en tegelijkertijd heel veel werkzame ingrediënten. Praten voor eigen parochie heet zoiets toch?

100% natuurlijk

En als ik dan zo met een schoonheidsspecialiste in gesprek ben, dan vraag ik ook altijd welk merk ze dan nu gebruikt. Heel vaak hoor ik dan dat het merk dat ze al gebruiken 100% natuurlijk is of in elk geval een heel stuk in die richting komt. Zoals afgelopen week nog. Deze schoonheidsspecialiste had bij ons proefmonsters opgevraagd want ze wilde iets goedkopers kunnen aanbieden aan haar klanten en ze vond dat onze producten er zo mooi en veelbelovend uitzagen. Toen ik haar weer belde, vertelde ze dat de crèmes eigenlijk wel heel fijn zijn, niets op aan te merken zei ze, maar ze bleef toch bij haar oude merk want dat had volgens haar meer te bieden dan dat van ons. Vooral heel veel verschillende verzorgingslijnen en ja, wel wat duurder maar dat nam ze dan toch maar voor lief. De meerwaarde zat ‘m er misschien ook in dat ze zich niet in een nieuw merk zou hoeven verdiepen?

Desinteresse of onwetendheid?

Maar serieus, ik was wel heel benieuwd welke meerwaarde ze zou bedoelen en ik nam een kijkje op de website van dat merk dat ze had genoemd. Ik zag heel veel verschillende producten waarvan het merendeel van de ingrediënten synthetisch was en ik kwam zelfs ingrediënten tegen zoals parabenen, PEGS, minerale oliën zoals parafine en ook glycol zelfs. Bovendien zag ik een verzorgingslijn die werd aangeduid met ‘organic’, die na de ingrediënten bekeken te hebben nog niet eens natuurlijk te noemen is, laat staan biologisch. Het zou kunnen dat er een paar biologische ingrediënten inzaten maar een product mag je pas biologisch noemen als alle ingrediënten biologisch zijn.

Ik was teleurgesteld en bedacht me, hoeveel aandacht wordt er eigenlijk besteed tijdens de twee tot driejarige opleiding die schoonheidsspecialisten volgen, aan het ontcijferen van een etiket? En krijgen ze wel uitleg over het verschil tussen synthetische producten en natuurlijke en/of biologische? Ik vermoed dat daar nog een boel te winnen is.
En ja, je kunt dus bedenken dat als sommige schoonheidsspecialisten al moeite hebben met het ontcijferen van een etiket hoe zit dat dan met de gewone consument? Al die Latijnse terminologie (INCI-codes) op een etiket, daar begrijpen de meeste mensen toch niks van?

Certificeren

Dat de meeste mensen een etiket niet goed (kunnen) lezen is ook de belangrijkste reden dat wij voor ons merk Feeling Goods hebben gekozen om de productlijn te laten certificeren door twee keurende instanties; namelijk Ecocontrol en Natural Cosmetics. Hiermee laten we zien dat onze verzorgingslijn met veel biologische ingrediënten 100% natuurlijk is.

Wat houdt deze certificering eigenlijk in?

De certificering door Natural Cosmetics betekent dat het product:

– 100% natuurlijk is;
– veel grondstoffen afkomstig zijn van gecontroleerde biologische teelt;
– vrij is van synthetische geur- en kleurstoffen en conserveringsmiddelen;
– ingrediënten bevat die niet genetisch gemanipuleerd zijn;
– vrij is van microplastics;
– vrij is van minerale oliën, parabenen, siliconen, PEG en ftalaten;
– vrij is van bestraalde ingrediënten;
– alleen natuurlijke geuren en plantaardige oplosmiddelen bevat;
– dermatologisch is getest op mensen om de verdraagzaamheid te onderzoeken;
– dierproefvrij is;

Ecocontrol controleert alle biologische ingrediënten in onze producten op hun herkomst.

Als je echt zeker wilt weten of een product een keurmerk heeft, dan kun je dat altijd op de website van de keurende instantie controleren. Daar staat een lijst van alle bedrijven die gecertificeerd zijn. Kijk bijvoorbeeld op de site van Natural Cosmetics voor Feeling Goods. Of bekijk dit formulier.

Kritische consumenten

Gelukkig kom ik ook veel hele kritische schoonheidsspecialistes en consumenten tegen die wel een etiket hebben leren lezen. Dat geeft hen het voordeel dat ze zelf kunnen beslissen op basis van èchte informatie of een product natuurlijk is of niet. Want als je de termen op de etiketten gelooft dan zijn heel veel producten natuurlijk en/of biologisch zonder dat ze dat in werkelijkheid zijn. Helaas zijn deze termen niet beschermd. Hopelijk komt daar in de toekomst nog eens verandering in, zodat al die misleidende marketinguitingen verleden tijd zijn en de consument op basis van eerlijke informatie haar keuze kan maken. Via de volgende website ncv-cosmetica.nl kun je alle ingrediënten met hun Latijnse namen (INCI) vinden.