Zijn jouw voeten al zomerproof?

Langzaamaan naderen we de zomer en de tijd is aangebroken voor open schoenen en slippers onder je luchtige zomerjurk. Kunnen jouw voeten de ‘proof’ doorstaan of is er nog het nodige ‘beautywork’ te doen om met jouw voeten in het openbaar te verschijnen?

Weet jij hoe je je voeten het best kunt verzorgen? En weet jij waar ze heel zacht van worden? Of hoe je eelt als sneeuw voor de zon laat verdwijnen? Nee? Lees dan onze blog. Wij geven je een paar waardevolle tips en weetjes mee.

Voetenbad

Regelmatig een voetenbad met lauwwarm water of een wisselbad ontspant je voeten en maakt ze weer zacht en schoon. Er bestaan speciale voetenbaden die de voeten tegelijkertijd masseren, maar je voeten gewoon in een afwasteiltje gaat ook prima. Laat je voeten maximaal 10 tot 15 minuten weken.

Wisselbad

Als je een wisselbad wilt nemen om de doorbloeding te stimuleren, heb je twee teiltjes nodig: een met lauwwarm en een met kouder water. Je wisselt af op de volgende manier: 2 minuten in het lauwwarme water met je voeten en dan zo’n 15 seconden met je voeten in het koude water. Dat herhaal je een aantal keer.

Wat voeg je toe aan het water?


Desinfectie

Als je je voeten wilt desinfecteren, dan kun je heel goed baking soda (2 tot 3 eetlepels) gebruiken. Je kunt ook verse rozemarijn of salie toevoegen; deze hebben een antibacteriële werking op schimmels op de huid. Je voeten en ook je eelt worden dan niet alleen zacht, maar ruiken ook lekker fris.

Vermoeide voeten

Een paar druppels olie zorgen voor een ontspannende werking. Fijn voor vermoeide en branderige voeten. Bovendien maakt olie je voeten heel zacht. Je kunt hier elke soort olie voor gebruiken. Dus gebruik wat je in huis hebt.

Puimsteen

Puimsteen gebruik je om overtollig eelt van de hielen en van de zijkant van je voeten te verwijderen. Week je voeten eerst minimaal 5 minuten in het water. Maak de steen nat, waardoor hij makkelijker over de huid glijdt. Zorg ervoor dat je niet te veel druk uitoefent en maak zachte cirkelvormige bewegingen over het eelt van je huid. Heb je niet veel last van eeltvorming maar wil je wel zachte voeten, dan kun je je voeten ook scrubben met een zachte, fijnkorrelige scrub. Droog je voeten na het voetenbad goed af. Zo voorkom je ook schimmelvorming tussen de tenen.

Nagels knippen en vijlen

Knip de nagels met een speciale nagelschaar of nagelknipper direct af na het voetenbad, dan zijn ze nog zacht en makkelijk te knippen. Knip je nagels niet te kort, laat ze ongeveer 1 mm boven de teentop uitsteken. Let er ook op dat je ze recht afknipt. Zo voorkom je een ingroeiende nagel.

Voetenbalsem

Verzorg je voeten en de nagelriemen met een voetenbalsem die de voeten niet alleen verzorgt maar ook desinfecteert. Een goede voetenbalsem voorkomt ook eeltvorming en vermindert transpiratie.
Probeer de voetenbalsem van Feeling Goods eens. Je zult zien dat bij regelmatig gebruik je voeten zachter en mooier worden en ook nog eens heerlijk gaan ruiken.

Nagels lakken

Als laatste stap van de voetverzorging kun je je nagels een mooi kleurtje geven. Zorg dat je een ecologische nagellak kiest op waterbasis zonder schadelijke stoffen zoals weekmakers, formaldehyde, tolueen of zware metalen. Zo, de hoogste tijd om die leuke jurk en slippertjes vast uit de kast halen

Bronnen:


https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/190171-is-nagellak-een-gevaar-voor-de-gezondheid.html
https://moniquevandervloed.nl/hoe-on-gezond-is-nagellak-review-little-ondine-meukvrije-nagellak/
https://gezondnu.nl/dossiers/uiterlijke-verzorging/dit-vertellen-je-nagels-over-jouw-gezondheid/